Zhangjiajie National Park

Een van de mooiste indrukken van China heb ik toch wel opgedaan in Wulinyuan, Zhangjiajie. Deze stad heeft een enorm National Park van 48 vierkante km met een waanzinnig uitzicht vanaf verschillende uitkijkplaatsen. Wij verbleven drie dagen en nachten in Zhangjiajie en kochten een entreepas voor het park voor ruim 250 Yuan (35 euro). Met deze pas had je drie dagen lang onbeperkt toegang tot het park. Op twee punten in het park hebben we nog extra moeten betalen voor een lift en een kabelbaan (ongeveer 8 euro pp). Even slikken als je de anders zo goedkope prijzen in China gewend bent, maar het was het allemaal meer dan waard!

Op dag 1 zijn we met veel regen en mist toch op pad gegaan. We gingen richting Yuanjiajie, het meest beroemde deel van het park. De film Avatar is gebaseerd op dit prachtige uitzicht met zijn lange, smalle bergen en hangende mist. Het grote nadeel van alles wat bekend is in China: de drukte. Bart kon er beter tegen, maar ik werd helemaal gestoord van het geduw en getrek voor één foto bij het landschap. De wandelroute die geheel uit trappen bestaat duurde extra lang door al het wachten op voorgangers.

Op dag 2 gingen we op een hike naar de Tianzi mountain. Door het mooie weer was mijn humeur meteen een stuk beter! Ook de route sprak me meer aan. We stappen eerder uit de pendelbus dan de rest en lopen alleen omhoog via een pad. Na een kwartier lopen ontdekt Bart ze als eerst: wilde aapjes! Ze komen al snel naar ons toe nadat we een droge cracker neer hadden gelegd en ik krijg de gelegenheid om 100+ fantastische foto’s te maken. Na een tijdje gaan we toch maar door. De klim werd steiler en er waren inmiddels trappen. We kwamen meerdere mensen tegemoet (je kunt ook de lift naar boven pakken en naar beneden wandelen als je een mindere conditie hebt). Een minder aangename reisgenoot waren de tientallen dikke spinnen die in elk gaatje en hoekje verstopt zaten. Eenmaal boven aangekomen zijn we zo kapot dat we na een korte wandeling met een treintje naar beneden zijn gegaan voor 40 Yuan pp.

Op de laatste dag besloten we om niet meer te klimmen, maar om een wandeling van een uurtje te maken langs de rivier. Ook hier kwamen we enkele aapjes tegen, en een hoop kinderen die in de rivier speelden en dammen bouwden.

Tips & Tricks in Zhangjiajie
-Fruit is erg goedkoop en lekker tijdens een zware hike. Neem druiven en bananen mee onderweg!
-Eten en drinken in het park is duur, zorg dat je voldoende van tevoren meeneemt.
-Het weer is ontzettend onvoorspelbaar, zorg dus dat je een regenpak en paraplu bij je hebt!
-Neem zakdoekjes mee voor onverwachte toiletbezoeken. Wc’s zijn er niet veel.
-Ga op tijd naar het park, maar niet té vroeg. Rond een uur of 11/12 is de grootste drukte beneden weg en kun je direct in een bus stappen.