Crazy Asia’s Culture clash

 

Iedereen die in Azië is geweest, heeft kennisgemaakt met de huge cultuurverschillen ten opzicht van Nederland. Sommige dingen vond ik fantastisch, andere minder. Hieronder vind je een lijstje van de dingen waar ik het meest aan moest wennen- of waar ik nooit aan gewend zal raken.

Met stokjes eten
Ik eet regelmatig sushi, en met stokjes eten gaat dan prima! Dat komt omdat de rijst omhuld is met zeewier en dus stevig is. Maar heb je wel eens alleen rijst met stokjes gegeten? Of, nog erger: noodles met stokjes?! Na een week ging het al beter, maar met sommige dingen bleef het fout gaan. Je hebt geen keuze, want als je in China bent zijn er simpelweg geen messen en vorken. Tot genoegen van de Chinezen, die maar wat graag mij zagen ploeteren met m’n noodles en eetstokjes.

Je wordt aangegaapt
Speaking of Chinezen die kijken; ze kijken altijd en overal. Zonder schaamte gapen ze je aan (ja, ook mij met 1,70). Bart is met zijn 1,95 en baard een nog opvallendere verschijning. Veel van de plaatsen die we hebben bezocht hebben nog nooit westerse personen gezien. Wij waren dus een behoorlijke deal! En daar moest ik best even aan wennen.

Ze hebben andere ideeën over persoonlijke hygiëne
Om het maar even netjes uit te drukken. 80% van de Chinese bevolking rochelt regelmatig en spuugt dan de inhoud op straat, om volgens de geschiedenis “boze geesten” uit hun lichaam te verdrijven. Je moet dus goed uitkijken of je niet met je slippertjes in een berg snot staat – gross. Of die keer dat we in Tai’an in de bus zaten. Toen pieste een meisje doodleuk op de grond, de bus ging rijden en je raadt het al: de plas rolde de hele bus door. Toiletten zijn een gat in de grond, soms zonder doorspoelknop, zonder wc-papier. De eerste keer dat ik op zo’n wc ging had ik echt hele hele hoge nood!

Ze willen een foto van je
De verbazing over ons uiterlijk was zo groot, dat we regelmatig werden gevraagd om op de foto te gaan. We voelden ons altijd wel vereerd als ze het vroegen en gingen dan graag met ze op de foto. Soms werden we gefotografeerd of zelfs gefilmd zonder toestemming, en dat was toch wel een beetje gek. Ik bedoel maar, we bijten niet 😉
DSC_0357DSC_0622

Wat waren jouw vreemdste ervaringen in Azië?

Geef een reactie

